min barndom recept


 Receptet gäller för ca 20 st

Ingredienser

  • 100 g Smör
  • 6 12 dl vetemjöl
  • 12 dl strösocker
  • 1 krm salt
  • ev 1 krm hjorthornssalt
  • 1 st litet ägg
  • 25 g jäst
  • 2 dl mjölk

Pensling och garnering:

  • 12 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 25 g Smör


    Gör så här:

    Skär smöret i tunna skivor och lägg i en degbunke. Tillsätt 6 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt, hjorthornssalt, ägg och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.

    Sätt ugnen på 250°. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 20 bitar. Rulla ut varje bit till en smal längd, ca 30 cm lång. Forma längderna till kringlor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Grädda mitt i ugnen ca 8 min. Vid servering, blanda socker och vaniljsocker på en tallrik. Smält smöret. Pensla kringlorna med smör och doppa dem i sockerblandningen.


     


Kommentarer
Postat av: ami

Det röda linnet du har på headern, vart har du köpt det? :D

Svar: Linnet är köpt på en sportaffär, finns även på junkyard och hollywood :D
Sandra Engman

2014-02-24 @ 13:51:23
URL: http://twofaced.se/
Postat av: Josefine Dior

Åh herregud så gott...

Postat av: Ebayfynd - Billig shopping, för dig som vill inspireras

Men oj så gott det såg ut!

Svar: är riktigt gott!
Sandra Engman

2014-02-24 @ 14:15:49
URL: http://ebayfynd.blogg.se
Postat av: Melina

Vad gott!

2014-02-26 @ 11:44:22
URL: http://stenso.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0